بنابراین گزارش، براساس خبر فوق ، در ابتدای این برنامه ده نمکی درباره حال و هوای فیلمسازی اش گفت:شاید بتوان گفت بخش اعظم کارهایی که بعد از جنگ انجام داده ام به حال و هوای برگشتنم از جنگ برمیگردد . قبول قطعنامه مثل یک پتک بود و اینکه چه باید کردها را بگویم. روی این موضوع خیلی فکر کردهام .
کارگردان سه گانه «اخراجی ها» در ادامه افزود: در آن سالها امام خمینی (ره) بین ما بود و به قصه جنگ دیپلماتیک نگاه نمیکرد و از باب شهادت میگفت و اینکه هیچ چیز فنا نشده و خودتان را برای رسیدن به آرمانها حاضر کنند اگر جنگ ما 8 سال بود آن مقاومت هنوز ادامه دارد و اگر کسانی در این عرصه می جنگند کارشان از جنگ آن زمان هم سختتر است.
کارگردان «رسوایی» در ادامه تصریح کرد: در آن دوره اگر پایت روی مین میرفت، افتخار بود اما اگر در این دوره پایت روی مین برود تو را هو میکنند. در حوزه فرهنگ حرف که میزنی متهم به افراطیگری میشوی .در این جنگ فرهنگی به اسم نقد پایشان را روی آدم میگذرند و رد میشوند .
وی در ادامه افزود: اولین کاری که بعد از جنگ انجام دادم، درس خواندن بود و پخش نشریهای در نماز جمعه تهران که پیرمردها میگفتند چرا نمیگذاری ما به خطبهها گوش دهیم. اما به هر حال ما حس کردیم آنجایی که باید فرهنگ را نشان بدهیم همین نماز جمعه است که در میان شعارهای کلیشهای آن زمان شعار میدادیم.
کارگردان «کدام استقلال ، کدام پرسپولیس» با بیان اینکه دیدیم حرفهایی که میزنیم تریبون دارد یا نه، ادامه داد: در آنجا به این نتیجه رسیدیم که باید فریادها را تبدیل به اندیشه و آن را به رسانه تبدیل کرد، من به این نتیجه رسیدم که جنس حرفی که میزنم متفاوت است بنابراین نشریه شلمچه را راهاندازی کردم که شلمچه دورانی داشت و اولین نشریه پر مخاطبی بود که بعد از همشهری منتشر میشد. در آن زمان خط بد بچهها را روی دیوار میدیدند اما خط بد فکری جریانات را نمیدیدند. در نشریه جبهه ما گفتمان جنگ و غنا را لبه تیزتر کارها قرار دادیم و باز پر تیتراژتر از نشریه شلمچه بود.
دهنمکی ادامه داد: من احساس میکردم که این کارها هزینه دارد و بعد هم نشریه صبح را راهاندازی کردم که فکر کردم باید عمقیتر کار کرد.
وی در ادامه افزود: حرفهایی که آن زمان زده میشد جلوتر از زمان خودش بود یعنی به تعبیری گفتمان سازی در جامعه و تبدیل به نقد بود و حرفهایی که مهدی نصیری ، میزد امروز نمایان شده است. آن موقع این کارها با مظلومیت توسط کسانی انجام میشد که به افراطیگری متهم میشدند. حرفهایی که شهید آوینی در آن زمان در مورد غرب مطرح میکرد توسط بچه حزباللهیها زده میشد اگر ایشان الان زنده بود به افراطیگری متهم میشد.شهید آوینی با شهادتش اینها را راحت کرد اما با این حال تجربه نشان داد سیاستهای غلط فرهنگ جامعه را از هم میپاشد. سیاستهای فعلی نتیجه تفکر غلط آن افراد در زمان قبل بود.
دهنمکی در ادامه افزود: چیزی که در فیلم «فقر و فحشا» بود آسیبشناسی بود و چرایی پیدایش موضوعات غلط بود.همین هم موجب میشود که آن مستند برد خودش را پیدا کند .اگر این مستند از دست کسی دیگر ساخته میشد همه را متهم میکردند.بعد از بسته شدن نشریه جبهه واقعاً کم آوردم و کسی هم حمایت نمیکرد .من هم گفتم خطری تهدید نمیکند و بهتر است که به دنبال کشاورزی به خارج از تهران بروم.
کارگردان فیلم سینمایی «معراجی ها» ادامه داد: برای من جالب بود که فردی مثل پیترسون از چند سال قبل انقلاب را رصد میکند و جالب بود که میگفت روی شناخت دفاع مقدس کار میکنیم. وی از ما انتقاد داشت و میگفت: همه دنیا به این نتیجه رسیدند که عراق متجاوز بوده ولی در سینمای شما فیلمهایی میبینیم که مضمون ضد جنگ دارند که این همان جریان روشنفکری در زمینه دفاع مقدس است. او میگفت: برای اینکه گمراه نشوم عکس سه نفر را در اتاقم زدهام یکی از آن سه نفر عکس شهید آوینی است .حرفهایی که او در روایت فتح میزد در نفسهایش پیدا بود. عکس دوم حاج بخشی بود که میگفت چیزی که در زمان دفاع مقدس به رزمندگان امید میداد.
کارگردان مستند «فقر و فحشا» در ادامه افزود: آمارهایی که درباره اعتیاد و... اعلام میشود نتیجه عملکرد چپ و راست طی سالیان درازمدت در این مملکت است. امام خمینی (ره) میگفت: یومالله ما روزی است که جوانان را از میکدهها به جبههها کشاندند کسانی که آن حرفها را میزدند خودشان به این حرفها عمل نمیکردند.
برپایه این گزارش، ده نمکی در پاسخ به این سؤال که چرا عرصه جنگ را انتخاب کردید، توضیح داد: شما فکر کنید فیلمی میسازید درباره شهدا و اتفاقاتی میافتد که همه آن را میپسندند و حتی در «اخراجیها 3» یک جریان سیاسی نقد میشود و جالب اینجاست که در همین ژانر سیاسی هم 6 میلیارد مخاطب پیدا میکند مردم باید چکار کنند که بگویند پای ارزشها ایستادهاند؟ باید از یارانه انصراف بدهند؟ این شما هستید که باید نقد بشوید.
همچنین در ادامه این برنامه نادر طالبزاده مجری برنامه راز نیز در ادامه صحبت های مسعود ده نمکی عنوان کرد: روحیهای که در جبهه بود خیلیها میگفتند که مثل یک عروسی یا یک جشن است و این را در «معراجیها» میتواند دید.
ده نمکی نیز گفت: هر کسی اگر فلاش بک به عقب بزند جنگ را جز این نخواهد دید کتابی جمعآوری شده به نام فرهنگ جبهه که مجموعهای از دیالوگها و شوخیهای روزهای جبهه در آن طرح شده است.
وی در ادامه افزود: اگر همان روزها تبدیل به تصویر شود و پژوهش شود اینها را متناسب نشان دادهاند. کسی که فرصت طلبانه به این قصهها نگاه کند به هجو این قصه تبدیل میشود.
این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به نام گذاری سال 93 به نام «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: آقا از نیروهای مردمی خواستند تا چریکی در عرصه فرهنگ کار کنند و میگوید که من امیدم به شما جوانها است یکی از بخشهای مغفول دفاع مقدس فرهنگنامه اسارات و آزادگان ما در جبههها است. قهرمانهای ما اینها هستند.
وی در ادامه تاکید کرد: یکی از کارهای خودم مصاحبه با آزادگان بود که محور اصلی پرسشنامه من بود که به خاطر اتفاقاتی بود که آنجا افتاده بود، صدام در فاصله جنگ عراق با ایران و کویت چند جلد کتاب به نام شهدای مفقودالجسد چاپ میکند و از آن طرف اینجا کسانی که تحت مهماننوزای مردم ما قرار گرفتهاند که ما کاری در این باره انجام ندادهایم.
ده نمکی ادامه داد: من دیدم این تاریخ محجور مانده که من کاری را شروع کردم و مجموعهاش این شد که 6 هزار ساعت مصاحبه گرفتیم و جالب این است که باز از اتفاقاتی میافتد که 80 جلد کتاب میشود و مقام رسمی برای رونمایی این کتاب نمیآیند که هنوز هم این کتاب در آرشیو در حال خاک خوردن است. الان شرقشناسی غرب نسبت به ما قویتر از غربشناسی ما نسبت به آنها است الان آنها میگویند که ما همرنگ ایران میشویم که این یک استراتژیک است.
کارگردان «معراجی ها» ادامه داد: ورود جاسوسها به حوزهها و مراکز حساس ما کار اینها است و میخواهند از درون شناخت پیدا کنند و اساس ما را بزنند.
وی در ادامه افزود: همین سریالهای فارسیوان به فیلمهای جشنواره ما تبدیل میشود و همان داستان را ایرانیزه کرده و هجو غیرت و تعصب در آن دیده میشود.
ده نمکی مطرح کرد: فیلم ساختن در زمینه جنگ سخت است و من در «اخراجیهای 3 » سعی کردم همان اتفاقات را در قالب طنز نشان دهم و دستمایه داستان قرار بدهم ما که اسرایمان با عزت زندگی میکردند چرا دستمایه فیلمهای دوستان نباید باشد؟من فقر سوژه را دیگر قبول ندارم اگر تاریخ را بخوانیم پر از سوژه است چیزهایی که در قبل از انقلاب نشان داده نشده است به مستندهای آن طرف تبدیل میشود.امروز دنیا با زبان رسانه حرف میزند ما چقدر در این حوزه سرمایهگذاری کردهایم به بودجه یک فیلم سیصد برابر با بودجه چند سال سازمان سینمایی ما است؛ به قدری باید در فرهنگ خرج کرد که در زمینه غنیسازی که تبدیل به مطالبه شد خرج کرد. کسانی باید به این مفاهیم بپردازند که این مفاهیم اعتقاد داشته باشند.
در ادامه این برنامه ده نمکی گفت: من معتقدم حکیم در سینمای غرب در سینمای ما بیشتر است یعنی با اندیشه ماتریکس تولید میکنند اینجا نگاهها کاسبکارانه است کسی مثل مرحوم جواد شریفی راد خور سوژه است که وارد سینما میشود و اگر میدید امکانات نیست امکانات خلق میکرد. چقدر امکانات در این حوزه فراهم کردهایم؟ برای ما ساخت جنگی سختتر از خود جنگ است در صورتی که در فیلمم نزدیک بود این اتفاق برای خودم بیفتد.
انتهای پیام/
ارسال نظر